AME - O carte preferată de majoritatea cititorilor

Imaginea si stima de sine la adolescenti

 Imaginea de sine se referă la modul în care ne percepem pe noi înşine din punct de vedere fizic, emoțional, mental și spiritual; “cum ne vedem” pe noi.
Pentru a putea avea o viaţă fericită şi împlinită e nevoie să ne acceptăm aşa cum suntem şi să ne respectăm pe noi înşine. E nevoie să avem un EU în care să credem, de care să nu ne fie ruşine.
Pentru a ajunge să credem în acest EU avem nevoie de multă onestitate, curaj şi deschidere pentru a conştientiza şi accepta atât punctele noastre forte cât şi pe cele slabe.
Cu cât suntem mai obiectivi, mai realişti în auto-evaluarea noastră, cu atât vom şti mai exact cine suntem şi ne vom simţi liberi să ne exprimăm.
Ce se întâmplă este că noi rămânem blocaţi în eşecuri, ne pierdem încrederea în noi, ne sub-apreciem, ne sub-evaluăm, dezvoltam complexe de inferioritate, nu ne credem în stare să reuşim şi astfel ne autosabotăm constant.
Încă un aspect de menţionat este că atunci când imaginea personală devine obiect de ruşine, vom avea tendinţa de a o ascunde, de a ne pune măşti. Ne întărim astfel umbra.
Cum știm dacă imaginea de sine e bună sau nu ?
Este foarte simplu. Toți avem ceea ce se cheamă "vocea interioară". Dacă această voce interioară are tendință spre un discurs pesimist, negativ și autocritic cu ambiții neîmplinite spre perfecțiune este clar că imaginea de sine este negativă.
De ce este importantă imaginea de sine ?
Imaginea de sine ne influențează comportamentele. Când aceasta este bună îți poți îndeplini obiectivele pentru că, o imagine de sine bună îți dă entuziasm, energiea și determinarea necesare pentru acest lucru iar obstacolele sunt percepute ca provocări ce trebuiesc depășite pentru atingerea obiectivelor. O imagine de sine negativă te face să-ți scadă motivația sau chiar o anihilează prin lipsa încrederii în forțele proprii ("ce rost are să încerc, oricum nu voi reuși", "e greu", "nu sunt în stare" etc.)
Stima de sine înseamnă, de fapt, modul în care noi ne privim pe noi înșine și ce părere avem despre noi, ca persoane. Este vorba despre valoarea pe care noi credem că o avem și ceea ce considerăm că merităm.
O stimă de sine scăzută apare atunci când îți vorbești într-un mod negativ mai mult timp, spre exemplu: "Nu merit să am lucrul X" sau "Nu sunt suficient de bun/ă pentru...".
Persoanele cu stima de sine scăzută gândesc adesea despre ele însele: “Nu sunt bun/bună de nimic”, “Nimeni nu mă place”, “Sunt urat/urâtă”, “Sunt un/o prost/proastă”, sunt nemulțumite de felul lor de a fi, se simt nevaloroase și au tendința de a-i învinovăți pe alții pentru propriile eșecuri.
Stima de sine scăzută este caracterizată de o percepție generală despre tine că nu ești ceea ce îți dorești sau ce ar trebui și te simți inferior sau inadecvat. Aceasta poate fi, de fapt, rezultatul unui factor exterior, ca de exemplu, o relație cu dificultăți, boli cronice sau anxietate.
Care sunt consecințele unei stime scăzute de sine?

● Ai des trăiri negative. Dispoziția ta este strâns legată de stima ta de sine, iar de multe ori te poți surprinde că te simți anxios, trist, rușinat sau nervos, fără a-ți da seama de o cauză clară.

● Îți este foarte greu să depui eforturi și să devii motivat. Fiindcă spui de la început că vei eșua. Oare cum ai putea să vezi dacă vei eșua sau vei avea succes dacă nu încerci?

● Ai dificultăți în relații. Interacțiunea cu ceilalți poate fi complicată, pentru că te poți gândi că nu meriți o relație constructivă sau nu poți menține una sănătoasă.

● Nu te interesează propria persoană. Ajungi să neglijezi somnul de care ai nevoie, alimentația sănătoasă și activitatea fizică, punând în pericol atât sănătatea ta mintală, cât și cea corporală.

● Îți schimbi opinia în mod constant. Deşi este bine şi adesea sănătos să îți schimbi opinia la jumătatea unei conversaţii, cu siguranţă nu ar trebui să faci acest lucru pentru a obţine aprobarea altcuiva. Dacă te afli într-o conversaţie şi îţi schimbi punctul de vedere doar pentru a evita un conflict, aceasta este o problemă.
● Îți verifici aspectul în mod constant. Dacă nu poti trece pe lângă o fereastră fără a-ți verifica reflexia pentru a te asigura că arăți bine, consideră-l un alt semn. Verificarea este un semn clar că nu te simţi confortabil în pielea ta. Aceasta înseamnă nesiguranţă. Dacă te-ai simţi confortabil, probabil ai trece fără a-ți trece prin minte gândul că nu ești în regulă.

● Îți ceri scuze în mod constant. Deşi nu e nimic în neregulă în a fi politicos, un semn al stimei de sine scăzute se ascunde în spatele nevoii de a-ți cere scuze în mod constant, mai ales când nu ai greşit cu nimic. Oamenii cu stima de sine scăzută îşi asumă rapid vina, chiar şi atunci când altcineva este vinovat.

● Ai tendința de a-ți vedea numai defectele. Multe fete se uită în oglindă şi văd doar că nu sunt perfecte. Îşi examinează fiecare trăsătură: nasul, ochii, machiajul, părul, forma corpului etc. Acest lucru este comun în rândul multor oameni, însă cei care nu se simt confortabil în propria piele au tendinţa de a-şi vedea numai imperfecţiunile.

O imagine și o stimă de sine pozitivă se bazează pe cunoaştere, iubire, curaj, respect, credinţă şi încredere. O imagine și o stimă de sine negativă sau defectuoasă se bazează pe ignoranță, teamă, îndoială şi sentimentul insecurităţii. Cele cinci semnale ale unei imagini și stime de sine defectuoase descriu însuşirile asupra cărora trebuie să ne focalizăm atenţia, ştiind că ele indică o proastă imagine de sine.

"Atunci când imaginea de sine se bazează pe  cunoaştere, iubire, curaj, respect, credinţă şi încredere, eşti în armonie cu tine însuţi."- Herbert Harris

autor : Mariana Gorea