- Solicitați un link
- X
- Alte aplicații
- Solicitați un link
- X
- Alte aplicații
Abandonul
şcolar constă în decizia de a întrerupe parcursul şcolar,
înainte de finalizarea unui anumit nivel de învăţământ. Există
definiţii ale abandonului şcolar care îl asociază părăsirii
timpurii a unui parcurs educativ, înainte de obţinerea unei
diplome.
Abandonul
școlar și părăsirea timpurie a sistemului de educație reprezintă
fenomene distincte.
Primul se referă la elevii care renunță să mai frecventeze școala (într-un anumit nivel de învățământ), în timp ce al doilea se referă la tinerii dintr-o anumită grupă de vârstă (18-24 de ani) care au părăsit sistemul de educație înainte de a finaliza învățământul obligatoriu.
Primul se referă la elevii care renunță să mai frecventeze școala (într-un anumit nivel de învățământ), în timp ce al doilea se referă la tinerii dintr-o anumită grupă de vârstă (18-24 de ani) care au părăsit sistemul de educație înainte de a finaliza învățământul obligatoriu.
Acesta
reprezintă o problemă gravă cu care se confruntă societatea
contemporană. Școala a ajuns să fie abandonată, înainte de
toate, pentru că în ziua de azi nu contează în ierarhii, nu e
percepută ca valoare în sine. Atât copiii, cât si elevii nu mai
consideră şcoala un viitor.
Printre
factorii care favorizează abandonul şcolar la nivelul
elevului şi al familiei se
află:
-
Dificultăţile materiale.
Familiile numeroase, dezorganizate, lipsite de resurse, au probleme
în a asigura îmbrăcămintea adecvată tuturor copiilor şi resimt
uneori nevoia de forţă de muncă (fie pe câmp, fie în gospodărie
pentru a avea grijă de fraţii mai mici).
-
Modelul educaţional oferit de părinţi. Cel
mai adesea, elevii care ajung să renunţe la educaţie provin din
familii în care părinţii nu au mai mult de opt clase. Există însă
şi excepţii. Există însă destul de frecvent elevi aflaţi în
situaţii de abandon care îşi doresc să îşi completeze educaţia
“măcar până la 10 clase”, ca să aibă o calificare, astfel
încât să nu ajungă ca părinţii, simpli zilieri, fără mari
şanse de reuşită în viaţă.
La
nivelul comunităţii,
cei mai importanţi
factori care determină abandonul şcolar timpuriu sunt:
-
Norma mariajul timpuriu acţionează
ca un factor care împiedică continuarea educaţiei, mai ales în
comunităţile rurale.
-
Apariţia unui copil
tinde să fie o caracteristică a unor comunităţi, mai degrabă
decât un act individual. Dincolo de provenienţa din familii
dezorganizate, sărace, tinerele fete găsesc de regulă exemple de
predecesoare în comunitatea în care locuiesc.
Pentru
a putea reduce numărul abandonurilor şcolare ar fi bine să
încercăm să identificăm şi să studiem câteva cauze:
-
Școlile din zonele defavorizate sunt
caracterizate de izolare, sărăcie şi
lipsa oportunităților de
succes socio-profesional pentru absolvenți. Lipsiți de motivație,
mulți dintre elevii claselor gimnaziale renunță în primii ani de
studiu, rămânând să dea o mână de ajutor în gospodăriile
proprii sau chiar muncind ca zilieri la oamenii mai avuți din satele
respective.
Aceste
cauze ar putea fi eliminate prin orientarea fondurilor disponibile
spre şcolile din asemenea zone, prin stabilirea unor legături cu
centre de instruire existente, prin asigurarea unei infrastructuri
care să asigure transportul elevilor, dar
şi asigurarea hranei pentru elevi care au
domiciliul la distanțe mari de școală.
-
Climatul familial are
un rol hotărâtor în cauzele de abandon şcolar. Astfel,
dezorganizarea vieții de familie, consecință a divorțului,
climatul familial conflictual şi imoral, excesiv de permisiv,
divergența metodelor educative şi lipsa de autoritate a părinților,
atitudinea rece, indiferentă sau, dimpotrivă, tiranică a acestora
sunt alte câteva aspecte care conduc spre abandonul şcolar.
-
Factorii de natură educațională:
insubordonare față de normele şi regulile şcolare,
chiul, absenteism, repetenție, motivații şi interese slabe în
raport cu şcoala, greşelile dascălilor (de atitudine şi
relaționare, competența profesională, autoritate morală) au şi
ei un rol important în apariția fenomenului de abandon şcolar.
-
Anturajul de
proastă calitate debusolează elevii cu un psihic labil datorat unor
carențe din copilărie; dorința de a scăpa de sub tutela
educațională sau familială, dorința de a capta obiecte, haine sau
mâncare prin căi ocolite, necurate reprezintă cauze pentru care
elevul abandonează şcoala.
"Educația
face oamenii ușor de condus, dar greu de influențat, ușor de
guvernat, dar greu de înrobit."
autor : Mariana Gorea
- Solicitați un link
- X
- Alte aplicații