Din
martie pana în momentul prezent, lumea pe care o știam noi ca fiind
una normală s-a preschimbat într-una mai puțin obișnuită.
Probabil dacă la începutul anului ar fi spus cineva că o pandemie
ne va afecta viața anul acesta, am fi zâmbit ironic cu gândul că
așa ceva nu ni se poate întâmpla. Ciudat este că viața are
felurile ei de a ne spune "niciodată să nu spui niciodată",
iar în decurs de câteva luni de la stingerea artificiilor, pe când
ecourile încă mai spuneau "La mulți ani, 2020!", viața
ne-a arătat că normalul poate fi redefinit. Și nu neapărat
într-un mod progresiv. Pe durata lunilor de carantină și izolare,
oamenii au fost reduși la simplitate.
Casa a devenit centrul
activităților noastre, televizorul un refugiu și un dușman în
același timp, drumul baie-bucătărie-dormitor a devenit ruta
principală de circulație (congestionată sau nu, depinde de numărul
de locatari), balconul oaza noastră de aer proaspat, iar drumul spre
Lidl pentru cumpărături s-a transformat într-o aventură sau cel
puțin un concediu. Din toată ecuația aceasta, probabil cățeii și
pisicile, sau animalele de companie laolaltă, au fost cele mai
câștigate. Lăsând gluma la o parte, izolarea a afectat multe
vieți, evident în bine și în rău.
Nu ne concentram pe adulți,
căci știm ca atenția toată s-a îndreptat spre greutățile lor
financiare și administrative (cum să mergi la serviciu, să ai
grijă de copil, să te asiguri că știe să intre pe Teams pentru
ora de matematică și să gătești și o cina bună, dacă te afli
printre cei care nu și-au umplut cămara cu conserve) .
Să
ne întoarcem privirea spre viitorii adulți, spre adolescenții de
azi care au experimentat pandemia într-un moment în care libertatea
trebuia sa aibă un gust și mai dulce. Ieșirile în oraș, orele
petrecute pe terase, în cinematografe, în parcuri și la școală
s-au transformat într-un vis îndepărtat. După cum am spus,
normalitatea s-a redefinit, iar normalul, "obișnuitul" a
devenit ceva greu accesibil. Am întrebat câțiva elevi despre cum
s-au raportat la izolare iar răspunsurile lor mi-au dat de gândit.
Carantina nu li s-a părut neapărat cel mai teribil lucru.
Da, au
suferit ca nu se pot întâlni, au suferit că orele online au fost
ciudate, că nu se pot plimba unde și când vor ei,dar mulți dintre
ei au recunoscut cu sinceritate că le-a plăcut enorm. Chiar dacă
multe dintre lucrurile lor preferat le-au fost puse sub interdicție,
puterea lor de adaptare a făcut diferența. Mulți au admis ca și-au
petrecut timpul jucându-se clasicele jocuri online (Fortnite,
Minecraft??) și că timpul petrecut într-o realitate virtuală a
fost de neprețuit, având în vedere că pe timpul școlii temele
pentru a doua zi excludeau astfel de activități. Alții au spus ca
timpul petrecut acasă a fost un prilej pentru a-și valorifica
interesele, profitând astfel de timp pentru a desena, picta, scrie,
citi, practica sporturi.
Am putea spune că pentru adolescenți acest
timp "mort" nu a fost nimic altceva decât o călătorie
spre sine. Reduși la intimitatea casei lor, acești copii au
realizat probabil ceva ce mulți adulți au eșuat sa facă, s-au
mulțumit cu comoditatea căminului și și-au îndreptat atenția
spre ceea ce iubesc, indiferent că vorbim despre citit sau jocuri
online. Acest aspect ne poate da de gândit destul de mult, și putem
să realizăm că probabil în condiții normale, adolescenții sunt
privați de aceste activități care până la urmă nu fac decât să
îi dezvolte. În sine perioada prin care acești elevi trec,
adolescența, presupune o serie de schimbări majore și constante.
Îi bombardăm cu teme, muncă suplimentară, ne supărăm pe ei când
refuză să fie liniștiți la ore, dar uităm să luăm în calcul
toate lucrurile pe care ei trebuie să le asimileze într-un timp
atât de scurt. Așa că, putem să înțelegem de ce mulți dintre
ei au perceput și încă percep această pandemie drept un respiro
față de toate presiunile sociale și educaționale, pe care poate
fără să vrem le alimentăm și noi profesorii. Ne vine probabil ca
o lecție și nouă , celor mai mari : să nu mai neglijăm lucrurile
care ne fac plăcere și să ne deconectăm de presiunile din jurul
nostru.
autor: prof. Moldovanu Andreea Mirela